Formal, non-formal ve informal öğrenmeye ilişkin aşağıdaki
tanımlar Prof. Dr. Lynne Chisholm’e aittir.
Formal Öğrenme
Kurumsallaşmış ve ayrılmış bir
yerde yapılan amaca yönelik öğrenmedir. Öğrenme ortamı özellikle eğitim ve
öğretim için tasarlanır, sektör veya konu için özellikle vasıflandırılan öğreticiler
belirli bir kategorideki öğrenenlere (yaş,
seviye, uzmanlık vs.) hizmet eder. Öğrenme hedefleri daha önceden oluşturulur,
öğrenme süreci genellikle görüntülenir veya değerlendirilir ve öğrenme
çıktıları genellikle diploma veya sertifika şeklinde tanımlanır. Formal öğrenmelerin
çoğu zorunludur.
Örneğin, geleneksel okul eğitimi,
üniversite eğitimi, yüksek lisans ve doktora eğitimi vs.
Non-formal öğrenme
Eğitim ve öğrenmenin temel bir
etkinlik olması gerekmediği, çok çeşitli ortam ve durumlarda yer alabilen amaca
yönelik fakat gönüllü öğrenmedir. Bu öğrenme ortamları veya durumları geçici
olabilir, etkinliklerde veya kurslarda alanında uzman bir ekip yer alabilir
veya gönüllüler tarafından yapılabilir. Etkinlikler ve kurslar planlanır, ancak
nadiren geleneksel düzende veya müfredat konuları şeklinde yapılandırılır. Genellikle
belirli gruplara yönelik oluşturulur, öğrenme çıktıları veya başarılar nadiren
değerlendirilir.
Örneğin biçki-dikiş kursları,
sürücü kursları, çocukların spor yapması için oluşturulan yaz okulları, yabancı
dil kursları vs.
İnformal öğrenme
En azından öğrenenlerin bakış
açısından, bu öğrenme şekli günlük yaşamda, aile, iş ve sosyal yaşamda yer alan
amaçsız öğrenmelerdir. Çıktıları vardır fakat nadiren kayıt altına alınır, asla
belgelendirilmez, öğrenenlerin eğitim ve iş amacını hesaba katmadan bir an önce
sonuçlarını görmek istedikleri öğrenmedir.
Örneğin, arkadaşlarımızdan, annemizden,
babamızdan veya ailemizin diğer fertlerinden öğrendiğimiz herşey bu öğrenmeye
girer.
Kaynak: https://www.youthpass.eu/da/youthpass/for/youth-initiatives/learn/information/non-formal-learning/
Kaynak: https://www.youthpass.eu/da/youthpass/for/youth-initiatives/learn/information/non-formal-learning/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder