17 Mart 2015 Salı

Coldeway'in Çeyrekleri: Öğrenmede zaman ve yer


Kaynak:http://distance-educator.com/spatio-temporal-models-of-distance-education/
Dan Coldeway uzaktan eğitim için dört farklı öğrenme biçimini; aynı zaman aynı yer, farklı zaman aynı yer, aynı zaman farklı yer, farklı zaman farklı yer şeklinde tanımlamaktadır (Simonson ve ark., 2009).
Öncelikle Michael Simonson'ın Dan Coldeway için yazdığı aşağıdaki metni okumanızı isterim.
Eş zamansız ve eş zamanlı öğrenme aşağıdaki öğrenme biçimleri arasındaki farklılıklar incelenerek açıklanmaya çalışılmıştır.

Aynı zaman aynı yer
Zaman ve yer engeli olmayan geleneksel öğrenme biçimidir, tüm öğrencilerle belirli yer ve belli bir zamanda yüz yüze öğrenmeyi gerektirir (Im, 2006). Bunlar öğretmen merkezli, kendi kendine yeten geleneksel sınıflardır (Simonson ve ark., 2009).

Farklı zaman aynı yer
Bireysel öğrenme, öğrenme merkezinde oluşur veya aynı sınıfların çoklu bölmeleri oluşturularak öğrenciler aynı yerdeki sınıflara kendi seçtikleri zaman diliminde katılırlar. Bu yer medya merkezi veya bilgisayar laboratuvarı olabilir.

Aynı zaman farklı yer
Bu eğitim ancak telekomünikasyon sistemlerinin kullanımı ile mümkündür. Televizyon, uydu, sıkıştırılmış video, fiber optik sistemler bu eğitimde her geçen gün daha fazla kullanılmaktadır.  Bu yaklaşıma “eşzamanlı uzaktan öğrenme denir (Simonson ve ark., 2009). Eş zamanlı e-öğrenme geleneksel sınıf eğitimine benzer. Eğitmen ve öğrenciler konferans çağrısı ile bir araya gelir, aynı web sayfasına veya çevrimiçi beyaz tahta etkinliğine bağlanır. Bu oturumlarda PowerPoint en popüler yazarlık aracıdır. Öğrenciler bilgisayardan pasif şekilde dersi dinleyip slaytları izlerken eğitmen ne gösterildiğini ve içeriğin akışını kontrol eder. İletişim mesaj panoları veya anlık mesajlaşma ile yapılır (Rosen, 2009).

Farklı zaman farklı yer
Coldeway’e göre bu öğrenme biçimi uzaktan eğitimin en saf halini oluşturmaktadır. Öğrenenler istedikleri yerde ve istedikleri zamanda öğrenebilmekte ve istedikleri zaman eğitsel materyallere ulaşabilmektedir. Bu yaklaşıma “eş zamansız uzaktan öğrenme” denir (Simonson ve ark., 2009). Kampüs ortamından uzak, iş takvimi, aile sorumlulukları, askerlik görevi, engelli olma durumu gibi nedenlerle yer ve zaman yönünden kısıtlanmış yetişkin öğrenciler tarafından tercih edilebilir (Im, 2006). Eş zamansız eğitim öğrenen merkezlidir yani internet üzerindeki yerleşik içeriğe öğrenenlerin öğrenmeye hazır oldukları her an, 7 gün 24 saat, ulaşılabilir. Ancak içeriğin tamamının geniş içerikli olduğu durumlarda derslerin sunumlarla verilmesi iyi bir seçenek olmayabilir. Çünkü gerçek ders yürütücüsü/öğretici olmadığından konuşulan konular havada kalacaktır (Rosen, 2009).
 
Kaynaklar:
Im, J. H., “Development of an E-Education Framework”, Online Journal of Distance Learning Administration, 9 (4) (2006).

Rosen, A., “e-Learning 2.0: Proven Practices and Emerging Technologies to Achieve Real Results”, AMAcom, USA, 59–90 (2009).
 
Simonson, M. R., Smaldino, S., Albright, M., Zvacek, S., “Teaching and learning at a distance: foundations of distance education”, Pearson Education, Boston, MA (2009).
 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder