17 Mart 2015 Salı

Teori (Kuram ) nedir? neden ihtiyaç duyarız? Uzaktan eğitimde teori ihtiyacı!!!


Teori (Kuram) nedir?

Herhangi bir inanç, değer ve ahlak sistemine dayanmayan, toplumsal bir olguyu açıklamaya olanak sağlayan kavramlar, ilişkiler, varsayımlar ve sınıflar bütünüdür [4].

Taşkın’a (2006) göre kuram, sistematik gözlemler sonucunda elde edilen kanıtlarla desteklenmiş ve olgulara ait davranışların nedenini açıklayan; yeni bilimsel araştırmalar için sorular üretme ve öngörüler geliştirebilme potansiyeline sahip ve modifiye edilebilen kapsamlı önermelerdir.

Örneğin Evrim Teorisi, evrimleşmenin bir sonucu olarak türlerin değişimini ve yeni türlerin oluşumunu, evrime etki eden faktörler ve mekanizmalar ile açıklayan teoridir [1].

Teorilere neden ihtiyaç duyarız?

Bilimde, sadece, yasa niteliğindeki önermelerle ifade edilen düzenlilik örüntülerini bulmak önemli değildir; aynı zamanda, bu düzenlilik örüntülerinin neden-sonuç ilişkisini açıklamak; yeni sorular üretmek ve bilimsel eylemin hedeflerini belirlemek de önemlidir. Bu da ancak teorilerle olabilmektedir [3].
Yapılan araştırma veya incelemenin bilimsel olduğunu kanıtlamak için veya kendimize özgü bir fikir, buluş veya tanımlama yapmak istediğimizde bunu bir takım gerekçelere dayandırmak isteriz. Bu gerekçeleri bilimde teoriler sağlar. Teoriler geçmişte yapılanları açıklayarak gelecekte yapılabileceklere ışık tutar.
 
Uzaktan Eğitimde Teori İhtiyacı
Teori, uzaktan eğitim alanında çalışmak için önemli bir konu çünkü alandaki uygulamaları doğrudan etkiliyor. Uzaktan eğitim Amerika'da olgunlaşan ve o ülkenin tanımları ve teorileri ile gelişmiş bir yapıdır.
 
Uzaktan eğitimin ilk uygulamaları 1840'lara dayansa da alanda teori ihtiyacı 1970'lerde hala giderilememiştir. 1986'da Holmberg, "kanıtlarla desteklenen uygulamalar hız kazandıkça uzaktan eğitimden beklenen durum ve öğretim programlarını söyleyebiliriz" demiştir. 1994'te Moore, "alandaki birçok bileşenin ayırt edilmesi ve öğrenme ve öğretme biçimlerindeki her önemli bileşenin tanımlanması için öncelikle alanın tanımlanmaya ihtiyaç duyduğunu " belirtmiştir. 1988'de Keegan, "alanla ilgili kararların verilebilmesi için alanda eksik olan kimliğin, hangi sınıra ait olduğu, yöntemler, ortam, finans, öğrenci desteği gibi konularda alınan kararlarda mihenktaşı eksikliğine  vurgu yapmıştır.
Holmberg ve Keegan, uzaktan eğitim alanının geleneksel eğitim alanını tamamlayan, ona paralel ancak farklı olduğuna dikkat çekmişlerdir.
 
Keegan (1996), "The Foundations of Distance Education (Uzaktan Eğitimin Temelleri)" adlı kitabında uzaktan eğitim teorilerini 3 gruba ayırmıştır:
  • Otonomi ve bağımsızlık teorileri
  • Öğretimin sanayileşmesi teorileri
  • Etkileşim ve iletişim teorileri
4. kategori ise mevcut iletişim teorileri ile yayılan eğitim felsefesinin sentezinde uzaktan eğitimi açıklamaya çalışmaktadır.

Kaynaklar:


[2] Taşkın, Ö. (2006). Fen bilgisi eğitiminde özel öğretim yöntemleri. Samsun: Deniz Kültür.

[3] Taşkın, Ö., Çobanoğlu, E. O., Apaydın, Z., Çobanoğlu, İ. H., Yılmaz, B., & Şahin, B. (2008). Lisans Öğrencilerinin Kuram (Teori) Kavramını Algılayışları. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 25(2), 35-51.

[4] http://www.yildiz.edu.tr/~okten/images/Dy_3.2%20Kuram%20ve%20arastirma_14.10.09.pdf  Ziyaret tarihi: 17.03.2015

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder